تجارب زیسته دختران فراری ساکن کانون اصلاح و تربیت از واکنش خود و خانواده در مقابل فرار از خانه

فلاحت پیشه بابلی, مریم and حبیبی, مجتبی and شمشیری, محمود and صادقی, منصوره السادات (0096) تجارب زیسته دختران فراری ساکن کانون اصلاح و تربیت از واکنش خود و خانواده در مقابل فرار از خانه. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت, 6 (1). pp. 89-102. ISSN 2645-6109

[img] Text
jqr.ir-v6n1p89-fa.pdf

Download (252kB)

Abstract

مقدمه: افزایش نرخ فرار دختران ایرانی از خانه، نشان‌ دهنده اهمیت بررسی عمیق‌تر پدیده فرار است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین تجارب زیسته واکنش دختران فراری ساکن کانون اصلاح و تربیت و خانواده‌شان از فرار بود. روش‌: در پژوهش کیفی حاضر که بر پایه رویکرد پدیدارشناسی استوار بوی، دوازده دختر ساکن در کانون اصلاح و تربیت، به وسیله نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و تجارب زیسته آن‌ها با مصاحبه نیمه ‌ساختار یافته، مورد بررسی قرار گرفت. متون مصاحبه‌ها توسط رویکرد پدیده‌شناسی تفسیری و با روش Van Manen تفسیر شد. در نتیجه، واحدهای معنایی حمایت کننده از هر یک از زیرمضمون‌ها و زیرمضمون‌های مضمون اصلی که واکنش فرد و خانواده در مقابل فرار نام داشت، ایجاد شد. یافته‌ها: نتایج این پژوهش، به وسیله دو زیرمضمون نشان داده شد. این زیرمضمون‌ها که سرکوب و کنار آمدن با فرار نام‌گذاری شد، تجارب زیسته مشارکت‌ کنندگان را در مورد واکنش‌های شخصی و خانوادگی نسبت به فرار که مضمون اصلی پژوهش بود، نشان می‌داد. نتیجه‎گیری: واکنش‌های سازگارانه والدین و مدارای آن‌ها با فرزند فراری خود، منجر به ایجاد فضایی امن در خانواده شده و زمینه را به منظور جلوگیری از فرار مجدد نوجوان ایجاد می‌نماید. به علاوه، واکنش‌های سرکوب‌گرانه والدین، منجر به تلقی شدن خانواده به عنوان یک پایگاه ناامن توسط نوجوان می‌شود و در نتیجه، زمینه برای فرار مجدد نوجوان از منزل فراهم شود. همچنین، یافته‌ها نشان داد که احساس گناه و پشیمانی مشارکت‌ کنندگان، انگیزه مهمی را در جهت بهبود عملکرد شخصی و کمک به خانواده نابسامان خود، پس از آزادی از کانون، ایجاد می‌نماید.

Item Type: Article
Subjects: A General Works > AI Indexes (General)
Depositing User: amiri
Date Deposited: 01 Sep 2018 05:57
Last Modified: 27 May 2019 11:05
URI: http://eprints.kmu.ac.ir/id/eprint/28498

Actions (login required)

View Item View Item