بررسی تبعیض درک شده از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کارمندان سازمان‌های آموزشی شهر رفسنجان در سال 1394

فداکار داورانی, محمدمهدی and آقابزرگی داورانی, محمدمهدی and دلیری, لیلا (2018) بررسی تبعیض درک شده از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کارمندان سازمان‌های آموزشی شهر رفسنجان در سال 1394. مجله بهداشت و توسعه, 7 (1). pp. 23-32. ISSN 2322-1380

[img] Text
kmu-jhad-v7n1p23-fa.pdf

Download (665kB)

Abstract

مقدمه: پس از امنیت دومین نیاز انسان‌ها سلامت است و طرح تحول نظام سلامت، برنامه‌ای به منظور بهبود خدمات حوزه سلامت به شمار می‌رود. هدف مطالعه حاضر، بررسی پیامدهای اجتماعی اجرای طرح تحول نظام سلامت در رفسنجان با تأکید بر احساس تبعیض در بین کارمندان سازمان‌های آموزشی این شهر بود. روش‌ها: در این مطالعه مقطعی و توصیفی- تحلیلی‌، 362 نفر از کارمندان سازمان‌های آموزشی به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای- تصادفی در سال 1394 انتخاب و در پژوهش مشارکت کردند. پرسشنامه محقق ساخته با 21 سؤال جهت سنجش متغیرها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از تحلیل واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. آنالیز داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 20 انجام شد. نتا‌یج: 63 درصد کارمندان سازمان‌های آموزشی تبعیض در طرح تحول نظام سلامت را در سطح متوسط درک می‌کردند. کارمندان آموزش و پرورش با میانگین 0/59 بیشترین و کارکنان دانشگاه ولی عصر با میانگین 9/44 کمترین میزان تبعیض درک شده از اجرای برنامه تحول نظام سلامت را داشتند. در رده‌های شغلی، دبیران با میانگین 5/56 بیشترین و پزشکان با میانگین 1/45 کمترین تبعیض درک شده از اجرای طرح تحول نظام سلامت را داشتند. با افزایش هزینه سلامت، تبعیض درک شده افزایش و با ارتقاء پایگاه اجتماعی- اقتصادی و خدمات مراقبت، تبعیض درک شده از اجرای برنامه تحول نظام سلامت در بین کارمندان کاهش یافته است. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان داد که اجرای طرح تحول نظام سلامت منجر به درک تبعیض با درجات مختلف در بین کارمندان سازمان‌های آموزشی شده است.

Item Type: Article
Subjects: A General Works > AI Indexes (General)
R Medicine > RA Public aspects of medicine > RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine
Depositing User: mehdinejad
Date Deposited: 23 Jul 2018 04:47
Last Modified: 23 Jul 2018 04:47
URI: http://eprints.kmu.ac.ir/id/eprint/27733

Actions (login required)

View Item View Item