بررسی رفتارهای تغذیه‌ای و ارتباط آن‌ها با شاخص توده بدنی دختران مدارس راهنمایی شهر کرمان در سال تحصیلی 92-1391

دوستان, فزیده and حسینی نسب, علی and کامیاب, سوده (1395) بررسی رفتارهای تغذیه‌ای و ارتباط آن‌ها با شاخص توده بدنی دختران مدارس راهنمایی شهر کرمان در سال تحصیلی 92-1391. مجله بهداشت و توسعه, 5 (4). pp. 285-296. ISSN 2322-1380

[img] Text
kmu-jhad-v5n4p285-fa.pdf

Download (695kB)

Abstract

مقدمه: وعده صبحانه از وعده‌های غذایی اصلی روزانه، تأمین کننده انرژی و مواد مغذی مهم و یک رفتار تغذیه‌ای با اهمیت است. با توجه به اهمیت مصرف صبحانه و تأثیر آن بر سلامتی‌، این مطالعه با هدف بررسی رفتارهای تغذیه‌ای و ارتباط آن‌ها با شاخص توده بدن دختران مدارس راهنمایی شهر کرمان در سال تحصیلی 92-1391 انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، توصیفی-تحلیلی، 809 دانش‌آموز دختر دوره راهنمایی شهر کرمان به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای-تصادفی انتخاب و بررسی شدند. اطلاعات عمومی و تغذیه‌ای با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری گردید. شاخص‌های تن‌سنجی با روش و وسایل استاندارد اندازه‌گیری شد. برای آنالیز داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 17 و روش‌های آمار توصیفی و آزمون کای دو استفاده شد. نتا‌یج: میانگین سن نمونه‌ها 71/0±13/5 سال بود. 55/5% حداقل 3 بار در هفته و 28/5% هر روز صبحانه مصرف می‌کردند. 12% صبحانه مصرف نمی‌کردند. 97/8% حداقل3 بار در هفته میان وعده صبح دریافت می‌کردند. میانگین شاخص توده بدنی دانش آموزان 17/06±20/4 کیلوگرم بر مترمربع بود. براساس معیار CDC، 9/8% دانش‌آموزان کم وزن، 57/5% درصد وزن نرمال، 18/9‌% اضافه وزن و 13/8‌% چاق بودند. شاخص توده بدن دانش‌آموزان با مصرف میان وعده صبح دانش‌آموز‌، شغل مادر و شاخص توده بدن والدین آنان ارتباط معنی‌دار (به ترتیب 0/004P=، 0/019= P و 0/001>P) داشت. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق بر مدیریت بیشتر والدین به ویژه مادران شاغل و والدین دارای اضافه وزن و چاق بر انواع غذاهای مصرفی در میان وعده صبح فرزندان خود تأکید دارد.

Item Type: Article
Subjects: A General Works > AI Indexes (General)
R Medicine > R Medicine (General)
R Medicine > RA Public aspects of medicine > RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine
Depositing User: mehdinejad
Date Deposited: 11 Jun 2018 07:11
Last Modified: 11 Jun 2018 07:11
URI: http://eprints.kmu.ac.ir/id/eprint/27277

Actions (login required)

View Item View Item