رابطه شاخص‌هاي هيجاني و افسردگي با هوشبهر كودكان مبتلا به اختلال بيش‌فعالي همراه با كمبود توجه

خسروپور, فرشيد (2007) رابطه شاخص‌هاي هيجاني و افسردگي با هوشبهر كودكان مبتلا به اختلال بيش‌فعالي همراه با كمبود توجه. Journal of Kerman University of Medical Sciences, 14 (4). ISSN 1023-9510

[img]
Preview
Text
500-1236-1-PB.pdf - Published Version

Download (195kB) | Preview
[img]
Preview
Text
abstract500.pdf - Published Version

Download (250kB) | Preview
[img]
Preview
Text
title500.pdf - Published Version

Download (130kB) | Preview
Official URL: http://jkmu.kmu.ac.ir/index.php/kmus/article/view/...

Abstract

مقدمه: اختلال بيش‌فعالي همراه با كمبود توجه در بين كودكان نسبتاً شايع است كه علاوه بر آن اختلالات ديگر از جمله افسردگي ديده مي‌شود. به علاوه در اين بيماران ويژگي‌هاي هيجاني و هوشبهر نيز تحت تأثير قرار مي‌گيرد. اين پژوهش به منظور بررسي رابطه شاخص‌هاي هيجاني و افسردگي باهوشبهر در كودكان مبتلا به اختلال بيش‌فعالي همراه كمبود توجه انجام گرفته است. روش: پنجاه و شش كودك داراي اختلال و 56 كودك بهنجار كه از لحاظ سن و جنس همتا بودند انتخاب شدند و آزمون‌هاي بندر گشتالت, فرم كوتاه مقياس افسردگي كودكان و ماتريس‌هاي پيشرونده ريون به ترتيب جهت بررسي شاخص‌هاي هيجاني، افسردگي و هوشبهر، در مورد آنان اجرا گرديد. يافته‌ها: نتايج نشان داد كه همبستگي معني‌داري بين شاخص‌هاي هيجاني و هوشبهر (01.0>P) و همچنين بين افسردگي و هوشبهر (01.0>P) وجود دارد. تحليل رگرسيون دو متغيري نشان داد كه رگرسيون هوشبهر بر شاخص‌هاي هيجاني و افسردگي معني‌دار است (01.0>P). هم چنين مقدار R2 نشان داد كه تقريباً 41 درصد نمرات هوشبهر توسط دو متغير مستقل تبيين مي‌گردد، كه از اين مقدار نقش متغير شاخص‌هاي هيجاني به تنهايي 32% بود. هم چنين نتايج تحليل رگرسيون نشان داد كه افزودن متغير افسردگي به معادله رگرسيون فقط 9% قدرت پيش‌بيني را افزايش داده و در نتيجه بين متغيرهاي ياد شده، متغير شاخص‌هاي هيجاني بهترين پيش‌بيني كننده هوشبهر در كودكان بيش فعال بود. نتايج آزمون t تفاوت معنادار بين كودكان بيمار و گروه كنترل (بهنجار) را در مورد متغيرهاي مورد بررسي مورد تأييد قرار داد (01.0>P). نتيجه‌گيري: با توجه به همبستگي بالاي شاخص‌هاي هيجاني باهوشبهر و تفاوت معنادار بين كودكان بيمار و عادي، كنترل و توجه به ويژگي‌هاي هيجاني نقش مهمي در افزايش هوشبهر كودكان بيمار دارد كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
R Medicine > RJ Pediatrics
Depositing User: fatemeh karami karami
Date Deposited: 02 Feb 2016 15:44
Last Modified: 02 Feb 2016 15:44
URI: http://eprints.kmu.ac.ir/id/eprint/25032

Actions (login required)

View Item View Item