ارتباط اختلالات رفتاري با هوش هيجاني در دانش‌آموزان

محمدي, سيد داود (2007) ارتباط اختلالات رفتاري با هوش هيجاني در دانش‌آموزان. Journal of Kerman University of Medical Sciences, 14 (4). ISSN 1023-9510

[img]
Preview
Text
499-1235-1-PB.pdf - Published Version

Download (203kB) | Preview
[img]
Preview
Text
title499.pdf - Published Version

Download (127kB) | Preview
[img]
Preview
Text
abstract499.pdf - Published Version

Download (244kB) | Preview
Official URL: http://jkmu.kmu.ac.ir/index.php/kmus/article/view/...

Abstract

مقدمه: هوش هيجاني به عنوان شكلي از هوش اجتماعي معرف توانايي شخص در مواجهه و انطباق با فشارهاي رواني مي‌باشد. مطالعات نشان داده كه نقص در هوش هيجاني با بروز رفتارهاي مخرب در نوجوانان در ارتباط است. هدف از پژوهش حاضر بررسي ارتباط اختلالات رفتاري و هوش هيجاني در دانش‏آموزان مقطع راهنمايي شهر تهران بود. روش: در اين مطالعه 420 دانش‏آموز مقطع راهنمايي (195 پسر و 225 دختر) از سه منطقه شهر تهران (مناطق 1، 6، 16) به صورت تصادفي انتخاب شدند. كليه آزمودني‌ها دو پرسش‌نامه بررسي مشكلات و نقاط قوت (SDQ) و هوش هيجاني شوت (SSRI) را تكميل كردند. داده‌ها به وسيله آماره همبستگي و رگرسيون چندگانه تجزيه و تحليل شد. يافته‌ها: بين اختلالات رفتاري با هوش هيجاني كل و مؤلفه‏هاي آن يعني تنظيم هيجان، بيان و ارزيابي هيجان و بهره‌گيري از هيجان ارتباط منفي معنادار يافت شد به ترتيب 27.0- =r = -0.17، r =- 0.29، r = و24.0- =p < 0.001، r ). همچنين مشخص شد كه از بين مؤلفه‌هاي هوش هيجاني مؤلفه تنظيم هيجانات (p < 0.000، Beta=0.293) و همچنين هوش هيجاني كل (p < 0.000، Beta=0.275) توانايي پيش‏بيني معنادار اختلالات رفتاري را دارند. بحث: ارتباط مشاهده شده بين اختلالات رفتاري و هوش هيجاني به ويژه براي متخصصين بهداشت رواني كه در زمينه پيشگيري و درمان اختلالات رفتاري فعاليت مي‏كنند تلويحات مهمي در بردارد. از آن جمله لزوم بكارگيري روش‌هاي ارتقاي هوش هيجاني در مدل‌هاي ارائه شده براي پيشگيري و درمان اختلالات رفتاري را مي‌توان نام برد.

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Depositing User: fatemeh karami karami
Date Deposited: 02 Feb 2016 15:42
Last Modified: 02 Feb 2016 15:42
URI: http://eprints.kmu.ac.ir/id/eprint/25031

Actions (login required)

View Item View Item