بررسی عوامل مؤثر برحفظ مهارت‌های احیاء نوزادان در پرستاران و ماماهای بیمارستان‌های

نیکو نیک نفس ، پدرام نیک نفس ، بهاره بهمن بیجاری, (2009) بررسی عوامل مؤثر برحفظ مهارت‌های احیاء نوزادان در پرستاران و ماماهای بیمارستان‌های. Strides in Development of Medical Education, 6 (1). ISSN 1735-4242

[img]
Preview
Text
sdmej-v6n1p66-fa.pdf - Published Version

Download (132kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Publisherr.pdf - Published Version

Download (174kB) | Preview

Abstract

زمینه و هدف : تعداد قابل توجهی از موارد مرگ نوزاد که به علت آسفیکسی رخ می­دهد با احیاء مناسب قابل پیش­گیری هستند. احیاء موفق به عوامل زیادی مانند مهارت پرستاران و ماماهایی که در نگهداری از نوزاد بیمار دخیل هستند، بستگی دارد. روش­کار : در این مطالعه 88 پرستار و مامای شاغل در بیمارستان‌های استان کرمان در یک دوره کارگاه 11 ساعته آموزش احیاء نوزاد شرکت کردند. 25 نفر نیز به‌عنوان گروه مطالعه پایه انتخاب شدند. پنج ماه پس از گذراندن کارگاه، افراد در آزمون نظری و عملی ( شامل 9 ایستگاه) شرکت کردند. یافته­ها : پنج ماه پس از برگزاری کارگاه، میانگین نمرات نظری و عملی افراد در بیمارستان‌های مختلف تفاوت معنی­داری داشت (0001/0 = P ). در امتحان عملی، نمرات ایستگاه‌های مختلف با یکدیگر تفاوت داشت . بیشترین نمره مربوط به "تحریک پوستی نوزاد" و کمترین نمره مربوط به "احیاء نوزاد غیر فعال آغشته به مکونیوم" بود. بین سن و فاصله زمانی از فارغ‌التحصیلی با میانگین نمره عملی روابط منفی ضعیف و معنی­دار ( به ترتیب 035/0 P= ، 23/0-= r و 017/0 = P ، 25/0-= r ) وجود داشت. افرادی که جزوه احیاء را مطالعه کرده ‌بودند و همچنین کسانی که روی مانکن احیاء، تمرین کرده بودند به طور معنی‌داری نمره بیشتری کسب کردند ( به ترتیب 0001/0 P = و 046/0 P = ) . نتیجه­گیری: این مطالعه نشان می­دهد که آموزش احیاء به تنهایی نمی‌تواند ضامن ایجاد مهارت در افراد شود. حفظ مهارت احیاء نیز تحت تأثیر عواملی چون سن، وضعیت شغلی، تمرین بر روی مانکن و مشارکت در احیاء می­باشد. واژه‌های کلیدی: احیاء نوزاد، حفظ مهارت‌های احیاء، پرستار، ماما، نوزاد،

Item Type: Article
Subjects: A General Works > AI Indexes (General)
L Education > L Education (General)
Depositing User: Unnamed user with email info@noyanco.ir
Date Deposited: 31 Jan 2016 05:45
Last Modified: 31 Jan 2016 05:45
URI: http://eprints.kmu.ac.ir/id/eprint/24999

Actions (login required)

View Item View Item