بررسی روند تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مقطع علوم پایه

زهره خزاعی، طیبه خزاعی ، میثم بابایی, (2009) بررسی روند تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مقطع علوم پایه. Strides in Development of Medical Education, 5 (2). ISSN 1735-4242

[img]
Preview
Text
sdmej-v5n2p148-fa.pdf - Published Version

Download (107kB) | Preview

Abstract

زمینه و هدف: دانشگاه­ها می­توانند با ارزیابی درونی وبیرونی وضعیت آموزشی خود، نقاط ضعف وقوت را تعیین و راهکارهای مناسب برای ارتقای کیفیت آموزش انتخاب نمایند. این مطالعه با هدف تعیین عوامل آموزشی و دموگرافیک تأثیر گذار بر موفقیت و شکست دانشجویان پزشکی بیرجند در امتحانات جامع علوم پایه صورت گرفت. روش­کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی رده و رتبه تمام دروس مورد آزمون و میانگین نمره امتحان جامع 150 دانشجوی شرکت کننده در امتحان جامع علوم پایه از پرونده­های آموزشی استخراج و نظرات آنان در مورد عوامل مؤثر بر موفقیت در امتحانات به­وسیله پرسشنامه جمع­آوری گردید. یافته­ها : افراد مجرد، با سهمیه مناطق، کم سن، طول دوره علوم پایه 5/2 سال و معدل کل دوره علوم پایه بیشتر یا مساوی با میانگین کل، در امتحان جامع موفق­تر بودند. این دانشگاه در درس­های بافت شناسی و حشره­شناسی از رده قابل قبول و متوسط به رده بسیار خوب و در درس­های آناتومی، بهداشت، انگل­شناسی، معارف اسلامی و ویروس شناسی از رده متوسط به رده بسیار خوب ارتقاء یافته است.متوسط قبولی این دانشگاه در امتحانات جامع علوم پابه تمام دوره­ها 37/92 درصد بود. نتیجه­گیری : سیاست­های آموزشی دانشگاه موجب حرکت رو به رشد در زمینه پیشرفت علمی دانشجویان شده است و بر اساس نظرات دانشجویان، عواملی چون برنامه­ریزی بهتر و جدی­تر، رعایت انضباط آموزشی، استفاده از منابع معرفی شده از سوی وزارتخانه و ترغیب دانشجویان به استفاده از کتب به جای جزوه در موفقیت آنان مؤثر بوده. واژه‌های کلیدی: امتحان جامع علوم پایه پزشکی، عوامل، پیشرفت تحصیلی،

Item Type: Article
Subjects: A General Works > AI Indexes (General)
L Education > L Education (General)
Depositing User: Unnamed user with email info@noyanco.ir
Date Deposited: 27 Jan 2016 07:37
Last Modified: 27 Jan 2016 07:37
URI: http://eprints.kmu.ac.ir/id/eprint/24944

Actions (login required)

View Item View Item