بررسی آزمون های چند گزینه ای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نیم سال اول سال تحصیلی 86-85

محمدرضا حق شناس ، کوروش وحیدشاهی، میترا محمودی، لیلا شهباز نژاد،, (2009) بررسی آزمون های چند گزینه ای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نیم سال اول سال تحصیلی 86-85. Strides in Development of Medical Education, 5 (2). ISSN 1735-4242

[img]
Preview
Text
sdmej-v5n2p120-fa.pdf - Published Version

Download (153kB) | Preview

Abstract

زمینه و هدف: آزمون­های چند گزینه­ای رایج ­ ترین انواع آزمون ­ ها در آموزش پزشکی می ­ باشند که از درجه پایائی بالایی برخوردارند، اما مسئله روایی محتوا، روایی ساختار، توزیع سطح دانش و رعایت اصول ساختاری آنها همواره مورد توجه محققین قرار داشته است. در این مطالعه کیفیت آزمون ­ های چند گزینه ­ ای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از نظر توزیع سطح دانش و رعایت اصول ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. روش­کار : در این مطالعه توصیفی کلیه سؤالات آزمون­های کتبی چند گزینه­ای یک نیم­سال تحصیلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مورد بررسی قرار گرفت. سؤالات از نظر سطح دانش (در سه سطح یاد آوری ، فهم ، کاربرد) و ساختار به کمک چک لیستی که مبتنی بر اصول میلمن برای طراحی ساقه و گزینه­های سؤال بود، ارزیابی گردید. یافته­ها : از مجموع 1478 سؤال مربوط به 25 آزمون، سؤالات مربوط به دروس علوم پایه، فیزیوپاتولوژی و کارآموزی به ترتیب 7/28، 7/18 و 6/52 درصد بود. 4/77 درصد سؤالات در تاکسونومی I و بقیه در تاکسونومی II و III طراحی شده بود. از نظر اشکالات ساختاری 46 درصد سؤالات بدون اشکال و بقیه یک یا چند اشکال ساختاری داشتند. تاکسونومی و اشکالات ساختاری آزمون­های دروس کار­آموزی و فیزیوپاتولوژی به­طور معنی­داری از دروس علوم پایه کمتر بود (به­ترتیب 023/0= P و 001/0= P ). سؤالات با تاکسونومی بالاتر اشکالات ساختاری کمتری داشتند. نتیجه­گیری : مطالعه حاضر نشان داد، کیفیت آزمون­های چند گزینه­ای مورد مطالعه از نظر توزیع تاکسونومی و رعایت اصول ساختار MCQ بین آزمون­های مقاطع مختلف متفاوت بوده و در برخی موارد نیازمند اتخاذ تدابیر اصلاحی می­باشد. واژه‌های کلیدی: پیشرفت تحصیلی، آزمون‌ چند گزینه‌ای، تاکسونومی، اصول میلمن،

Item Type: Article
Subjects: A General Works > AI Indexes (General)
L Education > L Education (General)
Depositing User: Unnamed user with email info@noyanco.ir
Date Deposited: 27 Jan 2016 07:02
Last Modified: 27 Jan 2016 07:02
URI: http://eprints.kmu.ac.ir/id/eprint/24933

Actions (login required)

View Item View Item