بررسی نظرات اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی

حمیده علیرمضانی ، مصطفی جوادی، عباس عباس زاده، هادی رنجبر ، مهدی, (2009) بررسی نظرات اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی. Strides in Development of Medical Education, 5 (2). ISSN 1735-4242

[img]
Preview
Text
sdmej-v5n2p113-fa.pdf - Published Version

Download (162kB) | Preview

Abstract

زمینه و هدف : کتابخانه­ها از بخش­های اصلی دانشگاه هستند و داشتن کتابخانه­هایی با کیفیت بالا باعث بهبود آموزش و پژوهش در دانشگاه و جامعه می­شود. سنجش کیفیت خدمات در سیستم­های آموزشی در جهت بهبود ارائه خدمات، اهمیت ویژه­ای دارد. این پژوهش به­منظور بررسی کیفیت خدمات ارائه شده توسط کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دید دانشجویان و اعضای هیأت علمی صورت گرفت . روش­کار : در این مطالعه 200 نفر از اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان به­روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسش­نامه استاندارد LibQUAL+TM بود که بعد از اطمینان از روایی و پایایی آن، مورد استفاده قرار گرفت. یافته­ها : نتایج نشان داد میانگین نمره رضایت کلی از خدمات کتابخانه مرکزی 13/6 از حداکثر 9 بود. در بین ابعاد سه گانه کیفیت خدمات کتابخانه­ای، بیشترین میزان رضایت به­ترتیب مربوط به "کنترل اطلاعات " (98/5)، " مؤثر بودن خدمات " ( 96/5 ) و " فضای کتابخانه " ( 89/5) بود. اعضای هیأت علمی نسبت به دانشجویان از کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی در همه ابعاد راضی­تر بودند اما این اختلاف معنی­دار نبود. بیشترین میزان مراجعه به کتابخانه مرکزی و استفاده از منابع آن یک بار در ماه بود. نتیجه­گیری : هرچند نتایج پژوهش نشان­دهنده رضایت نسبی اعضای هیأت علمی و دانشجویان از کیفیت خدمات ارائه شده به آنها است اما برای افزایش کیفیت خدمات کتابخانه باید برنامه­ریزی بهتر و منسجم­تری صورت گیرد. افزایش کیفیت خدمات کتابخانه می­تواند موجب ارتقاء سطح علمی اعضای هیأت علمی و دانشجویان و ارتقاء دانش و آموزش پزشکی گردد. واژه‌های کلیدی: کیفیت خدمات، طرح LibQUAL+TM، خدمات کتابخانه، عضو هیأت علمی، دانشجو،

Item Type: Article
Subjects: A General Works > AI Indexes (General)
L Education > L Education (General)
Depositing User: Unnamed user with email info@noyanco.ir
Date Deposited: 27 Jan 2016 06:59
Last Modified: 27 Jan 2016 06:59
URI: http://eprints.kmu.ac.ir/id/eprint/24931

Actions (login required)

View Item View Item