پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی ورودی سال‌های 1374 لغایت 1382 دانشگاه علوم پزشکی کرمان

علی اکبر حقدوست ، آرین اسماعیلی, (2009) پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی ورودی سال‌های 1374 لغایت 1382 دانشگاه علوم پزشکی کرمان. Strides in Development of Medical Education, 5 (2). ISSN 1735-4242

[img]
Preview
Text
sdmej-v5n2p80-fa.pdf - Published Version

Download (148kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Publisherr.pdf - Published Version

Download (174kB) | Preview

Abstract

زمینه و هدف : با ارزیابی نمرات دانشجویان و نمره امتحانات جامع کشوری می ­ توان به­طور غیرمستقیم وضعیت سیستم آموزشی دانشکده پزشکی و گروه­های آموزشی را ارزیابی نمود. در این مطالعه نحوه آموزش و میزان و نوع همبستگی درونی نمرات دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به تفکیک مقطع تحصیلی با در نظر گرفتن جنس و سن ورود به دانشگاه بررسی گردید. روش­کار : با مطالعه هم­گروهی تاریخی، نمرات درسی و سایر اطلاعات دانشجویان پزشکی ورودی سال­های 1374 لغایت 1382 از آموزش کل گرفته شد و ده شاخص پیشرفت تحصیلی برای هر دانشجو تعریف شد. از روش­های مدل رگرسیون خطی و آلفا-کرونباخ جهت بررسی میزان همبستگی درونی نمرات و از آنالیز فاکتوریال و نمودار دندروم برای بررسی میزان همخوانی شاخص­های پیشرفت تحصیلی دانشجویان استفاده شد . یافته­ها : در تمامی دوره­ها به جز امتحانات جامع کشوری، دختران موفق­تر بودند. هر چند که همبستگی درونی نمرات آقایان، بیش از خانم­ها بود، نمرات دانشجویان پسر در دروس تخصصی علوم پایه به نمره علوم پایه ایشان بیشتر مرتبط بود. همچنین همبستگی درونی نمرات آقایان به­خصوص در دروس بالینی بیش از خانم­ها بود. با افزایش سن ورود به دانشگاه، موفقیت تحصیلی دانشجویان کم می­شود. همچنین نمرات دانشجویان در دروس مختلف همخوانی کمی با امتحانات جامع کشوری دارد. همخوانی درونی نمرات دوره کارآموزی و کارورزی، پایین­تر از سایر مقاطع مشاهده شد. نتیجه­گیری : همخوانی نمرات درسی در مقاطع بالینی پایین­تر بود که ممکن است به­دلیل کم اعتبارتر بودن نمرات این مقاطع باشد. برخلاف بالاتر بودن شاخص­های موفقیت تحصیلی دختران، به ­ نظر می­رسد در اکثر شاخص­ها، ثبات نمرات دانشجویان پسر بیشتر باشد. واژه‌های کلیدی: پیشرفت تحصیلی، همبستگی درونی، ارزشیابی موفقیت تحصیلی، دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان،

Item Type: Article
Subjects: A General Works > AI Indexes (General)
L Education > L Education (General)
Depositing User: Unnamed user with email info@noyanco.ir
Date Deposited: 27 Jan 2016 05:12
Last Modified: 27 Jan 2016 05:12
URI: http://eprints.kmu.ac.ir/id/eprint/24923

Actions (login required)

View Item View Item