كاربرد الگوي آموزشي پرسيد جهت تحليل عليتي رفتارهاي پيشگيري كننده مادران در كم خوني فقرآهن كودكان 5-1 ساله

جليلي, زهرا (2002) كاربرد الگوي آموزشي پرسيد جهت تحليل عليتي رفتارهاي پيشگيري كننده مادران در كم خوني فقرآهن كودكان 5-1 ساله. Journal of Kerman University of Medical Sciences, 9 (2). ISSN 1023-9510

[img]
Preview
Text
468-361-1-PB.pdf - Published Version

Download (167kB) | Preview
[img]
Preview
Text
abstract468.pdf - Published Version

Download (200kB) | Preview
[img]
Preview
Text
title468.pdf - Published Version

Download (131kB) | Preview

Abstract

در كودكان به علت رشد سريع و افزايش حجم خون، براي حفظ غلظت هموگلوبين نياز به آهن افزايش مي يابد. اين در حالي است كه دريافت آهن از راه تغذيه ناچيز و روش هاي تطبيقي مقابله با كمبود آهن محدود مي باشد. بنابراين جاي شگفتي نيست كه فقر آهن تغذيه اي بيشترين شيوع را در شيرخواران و كودكان دارد. اين موضوع نه تنها براي كنترل و درمان بيمار، بلكه براي برنامه ريزي جهت اصلاح تغذيه كودكان اهميت زيادي دارد. مادران به عنوان محور خانواده مسئوليت انتخاب نوع و ساير رفتارهاي بهداشتي در مورد تغذيه كودكان را به عهده دارند و از طريق اصلاح رفتار آنان سلامت نسل حال و آينده تضمين مي گردد. در اين مطالعه الگوي آموزشي پرسيد جهت تعيين آگاهي، نگرش و رفتارهاي موثر مادران در مورد كم خوني كودكانشان به كار گرفته شده است و در آن رفتارهاي پيشگيري كننده 160 مادر در زمينه كم خوني فقر آهن كودكانشان بررسي شده است. ابزار و تحليل اطلاعات براساس الگوي پرسيد با استفاده از روش هاي آماري تحليل مسيري تدوين گرديده است. نتايج مطالعه نشان داد كه متغيرهاي دانش، نگرش، توصيه ديگران براي تغذيه كودك، داشتن وقت كافي براي شركت در كلاس، دسترسي به قطره آهن و داشتن بنيه اقتصادي (اجزاي الگوي پرسيد) اثر مستقيم معني دار بر رفتار پيشگيري از فقر آهن كودكان داشته و همچنين رفتارهاي پيشگيري كننده، اثر مستقيم معني داري بر متغير كم خوني دارند. نهايتا در اين مطالعه مشخص گرديد كه عوامل مستعد كننده، قادر كننده و تقويت كننده الگوي پرسيد، پيش بيني كننده هاي رفتارهاي پيشگيري از كم خوني فقر آهن مي باشند.

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
R Medicine > RJ Pediatrics
Depositing User: fatemeh karami karami
Date Deposited: 10 Jan 2016 06:56
Last Modified: 10 Jan 2016 06:56
URI: http://eprints.kmu.ac.ir/id/eprint/24498

Actions (login required)

View Item View Item