ارزيابی نحوه برگزاری کارگاه‌های مقدماتی روش تدريس در دانشگاه علوم پزشکی کرمان از ديد اعضای هيأت علمی شرکت کننده در کارگاه ها

عصمت نوحی ، اشرف ادهمی ، علی اکبر حق دوست, (2015) ارزيابی نحوه برگزاری کارگاه‌های مقدماتی روش تدريس در دانشگاه علوم پزشکی کرمان از ديد اعضای هيأت علمی شرکت کننده در کارگاه ها. Strides in Development of Medical Education.

[img]
Preview
Text
sdmej-v2n1p56-fa.pdf - Published Version

Download (190kB) | Preview

Abstract

زمينه: کارگاه­های روش تدريس که با هدف توسعه آموزش در سطح دانشگاه و اساتيد طراحی شده است بايستی خود نمونه بارزی از الگوهای توسعه يافته تدريس را ارائه نمايند . هدف: اين مطالعه به منظور تعيين نظرات اعضای هيأت علمی شرکت­کننده در کارگاه­های روش تدريس مقدماتی برگزار شده در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد نحوه برگزاری اين کارگاه­ها صورت گرفت. روش کار: در اين مطالعه، نظرات 171 نفر عضو هيأت علمی شرکت کننده در شش نوبت کارگاه روش تدريس به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه مصوب وزارت بهداشت و درمان بود. اين پرسش­نامه در دو بخش شامل ويژگي­های فردی و عبارات سنجش نظرات که بر اساس مقياس 5 درجه­ای ليکرت (از کاملاً موافق تا کاملاً مخالف)، طراحی گرديده بود، پس از سنجش مجدد روايی محتوا با نظرخواهی از صاحب­نظران (9/0 = r ) مورد استفاده قرار گرفت. يافته­ها: از 171 نفر شرکت­کنندگان در کارگاه­ها بيشتر آنها مذکر (3/67 درصد) و از نظر مرتبه علمی، استاديار (6/62 درصد) بودند بر اساس يافته­ها شرکت­کنندگان در مطالعه در مجموع با 5/69 درصد از عبارات، موافق يا کاملاً موافق بودند. بيشترين موافقت (84 درصد) مربوط به "طراحی مناسب اهداف کارگاه" و بعد از آن به ترتيب مربوط به "توالی منطقی و منظم موضوعات" (82 درصد) و"ايجاد آمادگی و ارائه اطلاعات در ابتدای کارگاه" (81 درصد) بود. کمترين موافقت مربوط به "تسهيلات موجود در مکان برگزاری کارگاه" (4/40 درصد) و "تدارک نمودن فرصت کافی برای بحث­های فردی و گروهی در طول کارگاه " (4/47 درصد) بود. همچنين بين نظرات شرکت­کنندگان بر حسب نوبت کارگاه تفاوت معني­دار آماری مشاهده گرديد (05/0 > P )، به طوری که ارزيابی شرکت کنندگان در کارگاه­های پنجم و ششم نسبت به نوبت اول و دوم در مورد کارگاه بهتر بود. نتيجه­گيری: موفقيت يک کارگاه آموزشی تا حد بسيار زيادی به برنامه­ريزی و تدارکات آن وابسته است. کارگاه­های روش تدريس که به منظور توسعه توانمندی آموزش مدرسين برگزار گرديده است بايستی از ويژگي­ها و توانمندي­های آموزشی قابل قبولی برخوردار باشند تا بتوانند به عنوان الگوی آموزشی اثرات مثبتی داشته باشند. نتايج اين بررسی بيانگر آن است که در مجموع برنامه ريزی کارگاه­های مذکور از روال نسبتاً مناسبی برخوردار بوده است ولی از نظر تدارکات و امکانات نيازمند توسعه و تغيير مي­باشد. همچنين زمان­بندی مناسب­تر به منظور بحث و تبادل نظر و استفاده از روش­های مناسب­تر آموزشی ضرورت دارد. واژه‌های کلیدی: ارزشيابی، عملکرد، کارگاه آموزشی، روش تدريس،

Item Type: Article
Subjects: A General Works > AI Indexes (General)
L Education > L Education (General)
Depositing User: Unnamed user with email info@noyanco.ir
Date Deposited: 22 Dec 2015 07:09
Last Modified: 22 Dec 2015 07:09
URI: http://eprints.kmu.ac.ir/id/eprint/22906

Actions (login required)

View Item View Item