مطالعه کيفی مقايسه سيستم بورس اعزام به خارج دانشجويان دکترا در کشورهای درحال توسعه و توسعه‌يافته

علی‌اکبر حقدوست, (2015) مطالعه کيفی مقايسه سيستم بورس اعزام به خارج دانشجويان دکترا در کشورهای درحال توسعه و توسعه‌يافته. sdmej.

[img]
Preview
Text
sdmej-v1n2p73-fa.pdf - Published Version

Download (487kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Publisherr.pdf - Published Version

Download (174kB) | Preview

Abstract

زمينه : اعزام دانشجو به خارج به صورت برنامه‌ريزی شده، به خصوص برای تحصيل در مقطع دکترا، يکی از موضوعات بسيار مهمی است که در توسعه علمی کشورها نقش به‌سزايی داشته و بيش از دو قرن سابقه دارد. با اين وجود و با توجه به تحولات بسيار سريع و عميق مبانی توسعه علمی در چند دهه اخير، نگاه به اين مقوله به خصوص در کشورهای توسعه‌يافته تحول يافته است. هدف : در اين مطالعه سعی شده است تا تفاوت‌های موجود در سيستم‌های بورس اعزام به خارج تعدادی از کشورهای توسعه‌يافته و در حال توسعه با يکديگر مقايسه شود و به صورت مستند راهکارهايی برای ارتقای سيستم بورسيه اعزام به خارج کشور ارايه گردد. سؤالات اصلی اين تحقيق در خصوص هدف اعزام دانشجو به خارج، طول مدت بورس، نحوه گزينش و مکانيسم‌های موجود برای ترغيب دانشجويان به بازگشت به کشورهايشان بعد از فارغ‌التحصيلی بود. روش کار : اين مطالعه کيفی بوده و اطلاعات با بررسی منابع مکتوب، جستجوی سايت‌های اينترنتی و مصاحبه نيمه‌ساختار يافته با دانشجويان بورسيه دکترا از کشورهای مختلف (40 دانشجو از 16 کشور جهان) جمع‌آوری شد. اطلاعات به دست آمده، بعد از چندين مرتبه بازخوانی و رفع ابهام، دسته‌بندی و نتايج نگاشته شد. يافته‌ها : از جمله مهم‌ترين يافته‌های تحقيق اين است که عموماً در کشورهای در حال توسعه، هدف از اعزام، تربيت نيروی متخصص و کسب مدرک است در حالی که در کشورهای توسعه‌يافته هدف‌های ديگری نيز دنبال می‌شود که مهم‌ترين آنها آشنا شدن با ساير فرهنگ‌ها و سبک‌های علمی و همچنين تحقيق برای يافتن نتايج ارزشمند در پاسخ به نيازهای موجود در طول تحصيل می‌باشد. از جمله تفاوت‌های مهم ديگر آن بود که در کشورهای توسعه‌يافته، اعزام دانشجو به خارج و بورس نمودن دانشجويان فرآيندی مشارکتی بوده و معمولاً چند کشور و يا سازمان مشترکاً هزينه‌های تحصيل و تحقيق دانشجويان را می‌پردازند، ولی در کشورهای در حال توسعه و از جمله ايران، اين گونه مشارکت‌ها کمتر ديده می‌شود. نتيجه‌گيری : با توجه به نقاط قوت سيستم بورسيه و اعزام به خارج دانشجويان در کشورهای توسعه‌يافته، به نظر می‌رسد که برای حل مشکلات موجود در سيستم اعزام، بايستی اهداف آن تغيير يابد و با متحول نمودن سيستم، در شيوه گزينش دانشجويان مستعد، کاهش فرار مغزها و همچنين فعال نمودن بخش خصوصی در آموزش عالی برنامه‌ريزی صورت گيرد. واژه‌های کلیدی: دانشجويان دکترا، تحصيلات تکميلی، اعزام دانشجو، فرار مغزها، توسعه،

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Depositing User: Unnamed user with email info@noyanco.ir
Date Deposited: 09 Dec 2015 11:10
Last Modified: 09 Dec 2015 11:10
URI: http://eprints.kmu.ac.ir/id/eprint/21837

Actions (login required)

View Item View Item